Van Push naar Pull in Social Media

Push email is in het bedrijfsleven goed doorgedrongen. Met oplossingen als Groupwise (Novell), Lotus (IBM), Exchange (Microsoft) tot zelfs Google Apps kan de actieve professional op een perfecte manier bij blijven met wat er rond zich gebeurt. Belangrijke mails worden verwerkt, contacten en documenten beheerd en kalenderitems worden uitgevoerd. De zogenaamde push functionaliteit, die er voor zorgt dat die dingen nu onmiddellijk in real time onder onze aandacht gebracht worden zonder enige vertraging, is voor de ene een zegen, maar voor de ander echter een gesel. Ongeacht of u nu tot de eerste of de tweede categorie behoort, het bedrijfsleven kan niet meer zonder push omdat de samenwerkingsmodellen binnen bedrijven er grotendeels op gebaseerd zijn.

Ondertussen zijn met Web 2.0 de diverse social media netwerksites sterk opgekomen. LinkedIn en Twitter spelen een belangrijke rol op bedrijfsvlak, maar Facebook is zakelijk zeker ook niet te onderschatten. Daarnaast zijn er ook nog mediasites als Flickr, Picasa en Youtube waarmee bedrijven promotioneel aan de slag kunnen, net zoals met locatie gebaseerde toepassingen zoals Foursquare. En tenslotte nog zijn er ook nog fora, blogs en Slideshare die toelaten gerichte informatie met de doelgroepen te delen. Wat al deze social media gemeen hebben, is dat ook zij met push functionaliteit werken. Gebeurt er ergens iets in een kanaal waarop u geabonneerd bent? Dan kunt u daar onmiddellijk van op de hoogte gesteld worden.

Hoe u die verwittigingen ontvangt hangt van uw eigen voorkeur af, tenminste indien u de moeite neemt de instellingen van elk afzonderlijk platform te bestuderen en aan te passen. Wie dat niet doet of door de bomen het bos niet meer ontwaart kent de gevolgen. Waar push ons vroeger hielp om op de hoogte te blijven van belangrijke berichten, hebben veel mensen nu juist hulp nodig om bij te blijven met de push functionaliteit op zichzelf. We leven in een tijd met een overvloed van informatie vanuit ontzettend veel  sociale webdiensten, die ons via PC en smartphone bereiken. En dat komt op velen over als een bombardement.

Uiteindelijk is dit een probleem dat niet zozeer vanuit een technologisch standpunt dient aangepakt te worden, dan wel vanuit een verandering van de eigen visie op wat sociale media voor u betekenen. De focus ligt uiteindelijk op het sociale, en niet op de media die slechts het vehikel is dat de boodschap draagt. Er is dus vooral een mentale aanpassing nodig. Wat zijn uw verwachtingen eigenlijk van uw deelname aan de diverse netwerken? Laat u alles gewoon op u afkomen (het push bombardement) of probeert u effectief in dialoog te gaan? Indien u naar het laatste neigt zal u vanzelf merken dat u langzaamaan automatisch naar een Pull functionaliteit zal evolueren. Al doende leert men.

Die evolutie naar Pull, om slechts die updates die u echt interesseren en waarmee u aan de slag wilt er uit te pikken, is niet evident. Er bestaan handige tools die u hiermee kunnen helpen en diverse trainingen en workshops zullen u zeker op de juiste weg zetten. Maar vergeet nooit dat de belangrijkste tool zich steeds tussen uw twee oren bevindt.

Joris De Sutter  is Partner bij Vanguard Leadership.

Twitter/LinkedIn

Advertisements

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: